SOFIA HEMBYGDSFÖRENING

Anmälningar till aktiviteterna nedan görs till Nils Öström på

telefon: 070 910 2879 eller e-post: nils.ostrom@telia.com

MAGNOLIAFESTEN - Tisdag 15 maj kl 19.00

Årets Magnoliapris utdelas i år, av olika skäl, något senare än vanligt. Kanske leder den sena våren till att vi ändå kan se något av den blommande magnolian intill Elsa Borgs staty i Vita Bergen. Det blir också traditionsenligt vårtal och vårsång av Magnoliakören.

MUSEET HAMN I FISKSÄTRA - Onsdag 30 maj kl 14.00

Museet berättar om den smala vattenvägen Baggensstäkets historiska betydelse från vikingatiden till slaget mot ryssarna 1719. Vi får en guidad visning av museet. På vägen dit med Saltsjöbanan, får vi också lära känna bakgrunden till Saltsjöbanans tillkomst, med hjälp av Inger Johansson från Sjöstadens Hembygdsförening. Det finns möjlighet till kaffe eller annan förtäring i restaurangen intill museet.

Samling vid Henriksdals Station för avfärd med Saltsjöbanan kl 14.00. Visning av museet kl 15.00. Varje deltagare betalar själv resan med Saltsjöbanan.

Max 20 deltagare. Kostnad 80 kr. Bindande anmälan senast 21/5!

därefter inbetalning till plusgiro 558368-7

VISNING AV FOLKSAMHUSET - Onsdag 13 juni kl 18.00

P g a stor efterfrågan vid den första visningen av Folksamhuset i februari, arrangerar vi en andra visning av huset som inkluderar detaljer i arkitekturen och interiören, med möbler, konst, mm. Visningen tar ca 2 tim.

Max 20 deltagare. Anmälan senast 4 juni. Adress: Bohusgatan 14

Kostnad 50 kr. Betalas kontant eller till plusgiro 558368-7.

KUNGLIGA OPERAN - Onsdag 5 sept kl 14.00

Hur ser det ut bakom kulisserna, i logerna och under scenen? Vi får en guidad visning av Operan och lär om dess historia. Visningen tar ca 1 tim.

Kostnad 80 kr. Max 20 deltagare. Anmälan senast 20/8!

därefter inbetalning till plusgiro 558368-7

UTSTÄLLNING AV TECKNINGAR FRÅN SÖDER

Galleri T på Österlångatan 3 den 19-24 maj.

Christian Elgérus, som är en aktiv medlem i Sofia Hembygdsförening, meddelar att han ställer ut teckningar med motiv från Södermalm enligt ovan.

Klicka här för program i pdf-format.

Senaste aktiviteter under hösten 2017

VISNING AV FOLKSAMHUSET - Torsdag 22 februari

Folksamhuset är en imponerande ”skyskrapa” som invigdes i maj 1960. Vi får en visning av huset som inkluderar detaljer i arkitekturen och interiören, med möbler, armaturer och konst som specialbeställdes för lokalernas utformning och förskönande. Visning ca 2 tim.

HANSERS BIO – Lördag 10 mars

Hugo Alfvén – Tonmålaren

Hugo Alfvén föddes 1872. Några år innan han dog, 1960, intervjuades han i radio och dessa intervjuer ligger till grund för den film som Anders Hanser skapat. Anders träffade själv Hugo Alfvén i sin barndom genom sin mor som var sångsolist i den Alfvénledda Siljanskören.

Kalle Moraeus - Bortom de blånande bergen.

Möte med Dalarna och Siljansbygden förmedlad av den folkkäre dalmasen i tal och musik.

Filmen är i Panoramaformat.

ÅRSMÖTE - Torsdag 12 april

På sedvanligt sätt presenteras dagordning och verksamhetsberättelse vid själva årsmötet. Efter årsmötet kommer Johanna Broman Åkesson och håller föredrag om Povel Ramel. Johanna Broman Åkesson är musikforskare med svensk nöjeshistoria som specialitet. Hon har bl a hållit uppskattade föredragserier på Senioruniversitet och setts på TV i program om Povel Ramel.

Du anmäler dig till:

Nils Öström, 070-910 2879

via e-post

nils.ostrom@telia.com eller

info@sofiahembygdsforening.se

Betalning

Du betalar aktiviteterna i förskott till föreningens plusgiro eller på plats.

Se programmet till vänster.