SOFIA HEMBYGDSFÖRENING

Anmälningar till aktiviteterna nedan görs till Nils Öström på

telefon: 070 910 2879 eller e-post: nils.ostrom@telia.com

VISNING AV STADSHUSET - Tisdag 23 oktober kl 14.50

Vi får en visning av Stadshusets vackra och intressanta interiörer som Blå hallen, Gyllene salen mm. Visningen börjar 15.00 och tar ca 50 min.

Samling utanför Stadshusets souvenir-butik intill entrén

Anmälan senast 16/10! Kostnad 90 kr - inbetalas till plusgiro 558368-7

TEATER DUR OCH MOLL - Onsdag 28 november kl 14.00

Vi har abonnerat en föreställning hos årets Magnoliapristagare Gen Hedberg på Sveriges minsta teater. Efter att ha presenterat gestaltningar av kvinnoöden på Söder från 1700-talet till 1900-talet, kommer nu en ny pjäs, Ejdra, om en kvinna som kommer till Stockholm från skärgården på 1600-talet. Pjäsen har premiär i oktober utspelar sig i en miljö av bl a skvaller och avundsjuka, vidskepelse och trolldom.

Adress: Fjällgatan 16

Min 15 - Max 20 deltagare. Kostnad 320 kr. OBS! Bindande anmälan senast 26/10!

Vänta med inbetalning till plusgiro 558368-7 till 30/10, då vi vet att vi blir tillräckligt många.

JULFEST - Torsdag 6 december kl 19.00

Luciatåg och sånguppträdande

Vi firar traditionsenlig julfest med luciatåg, underhållning och lotteri i församlingssalen. Det börjar med luciatåget kl 19.00. Efter kaffet uppträder sångerskan Louise Raeder och trubaduren Torbjörn Thelaus, som även tidigare gjort uppskattade framträdanden för föreningen.

Adress: Borgmästargatan 11.

Kostnad 80 kr, betalas på plats. Anmälan senast 4 december

Klicka här för program i pdf-format.

Senaste aktiviteter under våren 2018

MAGNOLIAFESTEN - Tisdag 15 maj kl 19.00

Årets Magnoliapris utdelas i år, av olika skäl, något senare än vanligt. Kanske leder den sena våren till att vi ändå kan se något av den blommande magnolian intill Elsa Borgs staty i Vita Bergen. Det blir också traditionsenligt vårtal och vårsång av Magnoliakören.

MUSEET HAMN I FISKSÄTRA - Onsdag 30 maj kl 14.00

Museet berättade om den smala vattenvägen Baggensstäkets historiska betydelse från vikingatiden till slaget mot ryssarna 1719. Vi fick en guidad visning av museet. På vägen dit med Saltsjöbanan, fick vi också lära känna bakgrunden till Saltsjöbanans tillkomst, med hjälp av Inger Johansson från Sjöstadens Hembygdsförening.

VISNING AV FOLKSAMHUSET - Onsdag 19 sept kl 18.00

P g a stor efterfrågan vid den första visningen av Folksamhuset i februari, arrangerade vi en andra visning av huset som inkluderade detaljer i arkitekturen och interiören, med möbler, konst, mm.

KUNGLIGA OPERAN - Onsdag 5 sept kl 14.00

Hur ser det ut bakom kulisserna, i logerna och under scenen? Vi fick en guidad visning av Operan och lär om dess historia.

Du anmäler dig till:

Nils Öström, 070-910 2879

via e-post

nils.ostrom@telia.com eller

info@sofiahembygdsforening.se

Betalning

Du betalar aktiviteterna i förskott till föreningens plusgiro eller på plats.

Se programmet till vänster.

Dataskyddsförordningen (GDPR)

Med anledning av den nya dataskyddsförordningen vill vi informera om att Sofia Hembygdsförening enbart spar uppgifter om sina medlemmars namn, adress, telefonnummer och i förekommande fall mejladress. När medlemskapet upphör raderas uppgifterna. Uppgifterna lagras och hanteras endast av föreningens kassör.