SOFIA HEMBYGDSFÖRENING

PROGRAM maj - sept 2017

MAGNOLIAFESTEN - Onsdag 3 maj kl 19.00

I år är det 100 år sedan Sofia församling och Sofia Hembygdsförening bildades. Vi firar detta genom att inbjuda en tidigare Magnoliapristagare, f d kyrkoherden numera domprosten Hans Ulfvebrand att hålla vårtalet och dela ut årets Magnoliapris vid den förhoppningsvis blommande magnolian intill Elsa Borgs staty i Vita Bergen.

WALDEMARSUDDE - Folkskolan 175 år - Tisdag 16 maj kl 14.30

Vi får en guidad visning av Lärarstiftelsens turnerande utställningen En sagolik skola – Folkskolan 175 år. Utställningen är en lekfull exposé över skolans och läraryrkets utveckling och roll i det svenska samhället från 1800-talet till idag. På Waldemarsudde kompletteras utställningen med originalverk av några av våra mest folkkära konstnärer.

Max 30 deltagare. Kostnad 120 kr. Bindande anmälan senast 6/5!

därefter inbetalning till plusgiro 558368-7

JUBILEUMSVANDRING SOFIA – Lördag 3 juni kl 14.00

Vi gör en vandring kring de östra delarna av Södermalm och Sofia församling och tänker oss in i hur det kan sett ut här för mellan 100 och 200 år sedan. Vi noterar i sammanhanget platser och händelser som nämns i Per Anders Fogelströms böcker från Vävarnas Barn på slutet av 1700-talet till Mina Drömmars stad på slutet av 1800-talet.

Anmälan senast 30/5. Samling hörnet Skånegatan/Klippgatan.

Vandringen leds av Per Granfall och Nils Öström. Tid ca 1,5 tim.

PRESSBYRÅNS MUSEUM – Onsdag 6 sept kl 11.00

Pressbyråns historia är en berättelse om ett Sverige i förvandling och om allmänhetens tillgång till det fria ordet. Museet visar oss milstolpar i denna utveckling.

Kostnad 50 kr. Max 20 deltagare. Anmälan senast 20/8!

därefter inbetalning till plusgiro 558368-7

Adress: Strandbergsgatan 61.

Buss 59 till hållplats Eyvind Johnssons Väg eller T-bana till Stadshagen

Du anmäler dig till:

Nils Öström, 070-910 2879, eller via e-post

nils.ostrom@telia.com eller

info@sofiahembygdsforening.se

Betalning

Du betalar aktiviteterna i förskott till föreningens plusgiro eller på plats. Se programmet till vänster.